Fysiske rammer ude og inde

Vores børnehave er indrettet i en hyggeligt ældre villa i to etager. Vi har fået lavet tilbygning og renoveret huset over flere omgange. Vi er et hus med mange små rum, som giver mange muligheder for uforstyrret leg, og fordybelse for børnene. Vores pædagogiske læringsmiljø ændrer vi og tilrettelægger vi, efter børnegruppens behov.

Indgangen

Pædagogisk læringsmiljø inden for

Når man kommer ind i institutionen, kommer man ind i en gang hvor der er fysiske informationstavler og elektronisk kom og gå tavle ”AULA” På informationstavlen, kan I hver dag læse om, hvad vi har lavet af daglige aktiviteter, samt forskellige informationer og beskeder, som er vigtigt I forældre, holder jer orienteret om. Bag døren i gangen hænger en bestyrelsestavle, hvor der vil hænge referat fra det sidste bestyrelsesmøde.  I underetagen er huset delt op i tre stuer, månerne, stjernerne og solstrålerne. Vi har indrettet stuerne med mulighed for leg og fordybelse, og vi vil give børnene medbestemmelse og skabe læringsmiljø, der tager udgangspunkt i børnenes behov og perspektiv. Vi skifter ofte ud i vores læringsrum, for bedst muligt at kunne møde børnegruppens behov.

Stjernerne

Stjernestuen er det rum/stue, hvor vi vælger at modtage børn og forældre om morgenen. Rummet ligger midt i huset med adgang til køkkenet. Stjernerne består af 2 store stuer med en kanape i forlængelse af det ene rum, hvor børnene pt. kan lege med biler. I rummet er der borde, hvor vi kan lave fordybelses aktiviteter med børnene, som at tegne/male/klippe, lave perler og lave forskellige spil og puslespil. I rummet er der en sofa, som kan bruges til at slappe af i, eller bruges til hygge og højtlæsning for børnene. For at komme ind i det næste rum, går man igennem en dobbelt dør. I rummet er der et ophængt bord, som bliver brugt til spisning og andre aktiviteter. Børnene bruger ofte rummet til at danse og høre musik. Pt. bliver rummet brugt til konstruktionsleg med Lego, duplo, togbane eller kugle bane.  Rummet er delt op af en rumdeler/dukkehus, som inspirerer til leg med dukker, Barbie og ”My Little pony”, samt et komfur til køkkenleg og mor/far og børn leg

stjernerne             stjernerne

Månerne

På månerne er der to rum. Et stort rum og et mindre sammenhængende rum.  I det store rum er der plads til både gulv- og bordlege. Rummet har en sofa som ofte bruges til at læse og lytte til bøger. Der er tilgængelige puslespil og ting til at tegne med. Vi har dynamiske stationer som kan flyttes alt efter hvilke aktiviteter vi sætter i gang. I det inderste rum er der forskellige konstruktionslegetøj og et bord i børnehøjde hvor børnene kan lege med prinser og prinsesser. På væggene hænger der visuelt beskrivelse af hvor børnene skal sidde når de spiser samt hvilke grupper de skal være i når de er i fordybelses- og lege grupper.

månerne                   månerne

Solstrålerne

Solstrålerne er et stort lyst rum, hvor der inderst er et puderum. Her kan børnene få brugt noget krudt, og bygge huler, lege jorden er giftig m.m. I det yderste rum er der borde til at lave forskellige spil, tegn og klippe klistre på gulvet er der mulighed for at lege med forskellige konstruktionslegetøj, dinosaurer/dyr o.a. I rummet er der en sofa, hvor vi kan læse og lytte til bøger, spille iPad og hygge.

solstrålerne    solstrålerne

Til hvert rum/stue er der tilknyttet et køleskab til børnenes madpakker. Vi spiser hver dag formiddagsmad og madpakker til middag. Hvert barn har en skuffe, hvor de kan putte deres tegninger og kreative ting ned i.

Fysisk indretningFysisk indretning

Overetagen

På institutionens 1 sal, som er ombygget i 2019, er der en personaleafdeling og 2 rum, hvor vi laver aktiviteter/fordybelse med mindre og større grupper af børn. Det ene rum er vores ”værksted” og det andet er et ”motorik” rum.  I værkstedet laver vi primær kreative ting, men rummet bliver også brugt som legerum. To gange om ugen er den ældste børnegruppe ”regnbuegruppen” samlet og laver skolerelaterede opgaver.

legepladsenlegepladsen

Beskrivelse af vores læringsmiljø på legepladsen

Vi ser vores legeplads som et vigtigt læringsmiljø som vi bruger hver dag i alt slags vejr. Vores legeplads har stemning af et ”gammelt baggårdsmiljø” omgivet af store flotte træer. På vores legeplads har børnene blandt andet mulighed for at gynge, klatre i vores legetårn, tage en tur på rutsjebanen, samt slappe af og hygge i vores hængekøje miljø. Legepladsen byder på mange forskellige motoriske og fysiske aktiviteter, som f.eks. at gå på line, slå kolbøtter, hoppe i sjippetov, cykle og løbe. Vi har en boldbane hvor det er muligt at spille mange former for boldspil og lege forskellige lege, som ”alle mine kyllinger kom hjem” sprog fitness lege og meget andet. Vi har sandkasser, legehuse og mulighed for at lege med vand. Vi har forskellige buske hvor børnene kan lede efter mariehøns og andre insekter. Vi har et overdækket bål sted, som ud over at tænde bål og lave mad, bruges også til at samle børnene og hygge med at spise frugt, historie fortælling og syngesange. Vi sætter ofte lege i gang som gemmer og fangeleg. I løbet af dagen vælger vi ofte at sætte gang i kreative aktiviteter som inspirerer til både at foregå både inde og ude.

Vi har tre terrasseområder med bord bænkesæt, hvor vi kan lave forskellige fordybelses aktiviteter så som læse og tegne. Når der er godt vejr bruger vi ofte udeområdet til at spise vores mad enten madpakker eller frugt om eftermiddagen.