Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske læreplan

Pædagogiske læreplan

Et uddrag af vores pædagogiske læreplan (kontakt børnehaven for at få tilsendt hele vores pædagogiske læreplan)

Læring og det pædagogiske læringsmiljø

Vejgaard børnehave er delt ind i flere rum – også kaldet læringsmiljøer. Disse rum, er udtænkt til forskellige former for aktiviteter, leg og læring. Læring i institutionen skal forstås meget bredt med fokus på at understøtte børnenes nysgerrighed, gåpåmod, selvværd og selvtillid. Vi er beviste om at læring forekommer hele dagen og i alle situationer, som vi tilstræber at indrette vores institution efter. Vi vil sikre at barnet får en dagligdag med læring igennem den daglige pædagogisk praksis inspireret af de seks læreplanstemaer og de 2 opstillede mål.

Læringsmiljøerne er fordelt rundt omkring i hele huset og foregår hele tiden, og der er også læringsmiljøer, som ligger under betegnelsen ”hverdags-rutiner”. Dette kunne f.eks. være i garderoben ved af- og påklædning, ved hjælp til borddækning og oprydning efter måltider, under måltider, og ved samlinger. Læring hele dagen falder godt i tråd med fokus på den upåagtede faglighed, der retter sig mod alt den læring der sker i dagens overgange og mellemrum dvs. ikke planlagte pædagogiske aktiviteter. Den upåagtede faglighed understøtter et sundt læringssyn, som også tilgodeser børn i udsatte positioner. Læring finder sted i såvel legen, planlagte aktiviteter, rutinesituationer som i børne- og vokseninitierede aktiviteter.

Barnesynet

Barnesynet har en betydning for den måde, vi møder barnet på. Vi arbejder med afsæt i den anerkendende tilgang til det enkelte barn, guider barnet ved at fortælle, hvad vi gerne vil have, i stedet for fokus på den uønskede adfærd. At være anerkendende er at forstå nogen fra et andet perspektiv. Vi er tydelige, nærværende og autentiske voksne, som møder og forstår barnet. Børn er ofte styret af lyst, og de er impulsive, men vi har fokus på deres hensigt, og hvad der ligger bag deres handlinger. Den anerkendende tilgang handler om at have empati, respekt, tolerance og ligeværd i relationerne med hinanden.

Den anerkendende tilgang kommer til udtryk ved, at personalet hele tiden forsøger at møde barnet, hvor det er, og anerkende dets følelser og behov, og vi taler i en respektfuld tone til børnene. Det er vigtigt for os, at der er plads til forskellighed. Børnene skal kunne være sig selv, og vi støtter dem i at opnå mentalt ro. Vi er opmærksomme på børnenes signaler og forholder os nysgerrig sammen med børnene.

Vi har fokus på børns selvhjulpen hed, da vi mener, at det at kunne selv, er et vigtigt led i børns trivsel, læring og udvikling. Børnene skal opleve glæden ved at kunne noget og mestre sin hverdag, og der er mange daglige gøremål og rutiner, hvor børnene kan udfordre og træne dette. Dette understøttes i vores hverdagsrutiner, som garderoben, toilet besøg, vaske hænder og måltidet.

Inkluderende børnefællesskaber

Det er børnene, der er eksperter i at gå i dagtilbud. Vi er derfor nysgerrige på deres tanker, følelser og deres fortælling/perspektiv. Børneperspektivet skal være tydeligt, og vi arbejder derfor systematisk med børneperspektivet. I Vejgaard børnehave vægter vi, at alle børn føler sig værdifulde ”jeg er ok som jer er”, samt at det enkelte barn føler sig set og hørt i fællesskabet. ”Her er plads til alle”. Vi vil sikre at hvert barn bliver mødt på deres kunnen og at vi møder dem ud fra deres nærmeste udviklings zone (NUZO) Det enkelte barn ikke kun føler sig, som en del af fællesskabet, men også bliver set og hørt i fællesskabet. De voksne har en positiv og anerkende tilgang til det enkelte barn, og at alle voksne tænker de 8 samspilstemaer i ICDP, som en del af voksen/barn relationen.

Dannelse og børneperspektiv

Barnets dannelsesproces sker igennem hele dagen, da der opstår mange situationer i det sociale fællesskab, hvor børnene skal træffe beslutninger om, hvad der er rigtigt og forkert i forskellige situationer. Barnet arbejder med elementet dannelse i situationer som; afleveringssituationer, spisesituationer, i den frie leg og under planlagte aktiviteter. Ved at deltage aktivt, prøve sig selv af og få respons i samspillet med andre, danner barnet et billede af ”hvem er jeg alene” og “hvem er jeg samme med andre”.

Vi giver i mange af dagligdagens situationer plads til, at det enkelte barn bliver set og hørt. For eksempel i samlingsstunden, hvor vi har fokus på at barnet udvikler følelsen af selv- og medbestemmelse. På ture ud af huset, til steder som, biblioteker, offentlige legepladser og busturen dertil, understøtter vi børnenes læring og dannelse, ved at guide dem i, hvordan vi agerer i det offentlige rum. Børnene spejler sig i de voksnes handlinger samt får hjælp til at lære, hvordan vi regulerer os og hvordan vi er i mødet med andre mennesker.

Leg

Legen har værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud. Gennem legen udvikler børnene sig og legen er vigtig og nødvendig for at kunne blive et kreativt, aktivt og sundt voksent menneske. Børnene opfatter legen som noget rart og sjovt og som en naturlig del af deres hverdag. Børnenes fysiske aktivitet er af afgørende betydning for hjernens udvikling, ligesom den fysiske aktivitet er med til at stimulere sanserne og dermed barnet udvikling.

Da legen har en stor betydning i barnets liv, og for det enkelte barns trivsel og udvikling, vægter vi i Vejgaard børnehave, et pædagogiske læringsmiljø, hvor legen er i fokus. 

Forældresamarbejde om børns læring

Da forældre er de mest betydningsfulde i barnets liv, har vi som pædagogisk personale et stort ansvar for, at skabe gode relationer til alle forældre, uden at give slip på det professionelle ansvar.  Vi vil sikre et tæt og komplimentært samarbejde om barnets udvikling, trivsel og læring. Vi er åben for den daglige dialog med forældrene i hente- bringe situationer, som er med til at give både forældre og personale en vigtig indsigt i barnets trivsel og læring, hhv. hjemme og i børnehaven. Denne kontakt er meget vigtig for at skabe en sammenhæng mellem hjem og børnehave, som kan gavne barnets trivsel, udvikling og læring.

Vi dokumenterer og informerer hver dag, hvad vi har lavet ved at skrive på informationstavlen i gangen hvor man kommer ind i børnehaven. Hvilket kan være med til at inspirere til samtaler derhjemme om, hvad barnet har lavet i børnehaven. Vi arbejder med læringshistorier, som er et dokumentationsredskab som er med til, at tydelig gør det enkelte barns læring.

Børn i udsatte positioner

Vi har fokus på at hvert enkelt barn, skal være en del af fællesskabet. Vi arbejder altid ud fra det enkelte barns nærmeste udviklingszone (NUZO) Vi arbejder i et anerkendende, ressource orienteret og inkluderende perspektiv. Vi arbejder ud fra ICDP principperne, i den daglige pædagogisk praksis. Flere i personalegruppen har været på kursus/uddannelse i ICDP.

Vi arbejder i mindre grupper, så det udsatte barn har det bedste udgangspunkt for at trives, udvikles og lære. Vi identificerer enkeltbørns udfordringer, og vi handler på det som udfordringerne hos barnet kalder på. Vi har skærpet underretningspligt og laver underretning ved bekymringer, så vi kan hjælpe familien til at lykkes.

I Aalborg kommune arbejder vi med opsporingsmodellen for det enkelte barns trivsel og udvikling, hvilket er med til at gøre os bevidste om hvilke barn som trives og hvilke der har brug for ekstra opmærksomhed.

Vi vægter forældresamarbejdet højt, og er i tæt dialog med forældrene. Vi gør brug af de muligheder vi har for at inddrage andre instanser for, at hente råd, viden og vejledning til at skabe det bedste læringsmiljø for barnet.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.