Traditioner

traditioner

Fastelavn

En fredag i februar måned fejrer vi fastelavn for børnene. Ugerne op til fastelavn laver vi aktiviteter, som inspirerer til fastelavn, vi øver fastelavns sange og klippe forskellige fastelavns pynt. Dagen hvor vi fejrer fastelavn må børnene komme udklædt og vi tilbyder at børnene må blive malet i ansigtet. Vi slår katten af tønden, bider til bolle og spiser fastelavnsboller. I februar måned har vi en aftale med plejehjemmet Lollandshus, hvor de ældste børn slår katten af tønder og spiser fastelavnsboller sammen med plejehjemmets beboer.

Påske

Torsdag før påske holder vi påskefrokost for børn og personalet. Vi laver et påskeløb på legepladsen, hvor alle børn får mulighed for at indsamle chokoladeæg, som påskeharen har lagt. Ugerne op til påske pynter vi børnehaven med påskepynt.

Fællesspisning

To gange om året holder vi sammen med forældrebestyrelsen fællesspisning, hvor alle forældre og søskende bliver inviteret. Hver familie medtager mad til et fælles ”tag selv-bord”. Til fællesspisning i foråret afsluttes arrangementet med, at regnbuegruppen laver en optræden eller viser et produkt de har lavet. I efteråret holdes fællesspisningen i forbindelse med vores årlige ”høstfest”

Fejring af børnenes fødselsdag

Vi fejrer barnets fødselsdag sammen med de børn, som går på barnets stue. Det er Jer forældre, som selv sørger for traktementet, som f.eks. kagemand, pølsehorn, flødeboller, is eller hvad jeres barn har lyst til at medbringe. Sammen med forældrebestyrelsen er der taget et valg om, at der ikke må deles slikposer ud til fødselsdage. I er velkommen som forældre til at deltage i jeres barns fødselsdag, vi fejrer det i forbindelse med vores frokost ca. kl. 11.00. Vi tager også hjem til fødselsdag, men har valgt, at begrænse os til, at vi kun kommer hjem til de ældste børns fødselsdag (regnbuerne) med hjem til fødselsdagen vil blive regnbuegruppen.

Bedsteforældredag

En gang om året, en formiddag, inviterer børnene deres bedsteforældre til bedsteforældredag. Vi hygger med kaffe og kage. Vi opfordrer denne dag til, at bedsteforældrene medbringer en blomst som de kan plante sammen med deres barnebarn i børnehavens blomsterkummer. Hvis man ikke har mulighed for at invitere en bedsteforælder, er man velkommen til at få besøg af andre, der står barnet nær, da det er vigtigt, at alle får besøg.

Afslutningsfest med regnbuegruppen

I juni måned holder vi en afslutningsfest for regnbuegruppen. Enten holdes festen kun for regnbuegruppen eller også invitere de mellem gruppen med til festen. Børnene kommer i deres pæneste tøj og vi laver lækker mad, som de selv har været med til at vælge. Imens vi spisere bliver der holdt en ”lille tale” for hvert barn af den primærvoksen barnet har haft i deres børnehave tid. Barnet får en figur med hjem, hvor på der er skrevet pæne ord, som ens regnbuevenner har sagt om en. Efter vi har spist, er der diskotek og mulighed for at danse limbo. Vi slutter af med at få en is inden barnet bliver hente af deres forældre.

Projekter

To – tre gange om året har vi et fælles projekt, hvor vores mål er at alle børn kommer igennem de samme aktiviteter og får kendskab til et fælles emne. Vi har fokus på læreplanstemaerne, ofte er flere af læreplanstemaerne i spil under samme emne.

Forælder kaffe

I forbindelse med vores projekter, som vi har to gange om året, holder vi ofte fernisering eller udstilling af de ting børnene har lavet under projektforløbet. Til disse arrangementer inviterer vi på kaffe og kage eller andet spiseligt

Maddag

En dag om måneden har vi maddag. Børnene er ofte med i valg af menu til maddagen. Enten er det en varm ret eller ”smør selv” med brød og forskelligt pålæg.

Høstfest/fællesspisning

I september måned holder vi høstfest, som afslutning på et mindre projekt omkring ”høst” eksempel på emne kunne været fokus på æbler, hvor vi ser på æblet fra det bliver plantet til det skal spises. I forbindelse med fernisering/udstilling af projektet holder vi fællesspisning, hvor hver familie kommer med en ret mad til et fælles ta selv bord.

Halloween

Den sidste fredag i oktober måned fejrer vi Halloween. Denne dag er børnene velkommen til at komme udklædt, vi bager boller eller kage som inspirere til halloween. Børnene har mulighed for at bliver malet i ansigtet. Ugerne op til halloween laver vi kreative aktiviteter, som giver mulighed for at pynte op til dagen.  Da børnehaven har fødselsdag i oktober måneder vælger vi samme dag at fejre børnehavens fødselsdag.

December måned

Første december flytter nisserne ind på stuerne. Hver dag vil vi jule hygge. Hver stue får lavet en dekoration med kalenderlys, som vi tænder hver dag. Børnene får læst højt af en nissehistorie, fra ”kroppen på toppen”.  Vi bager julekager, og hvert barn vil i løbet af december måned få deres egen lille pose med kalender kager, som de må tage med hjem. Hver stue har en nisse, som på skift, vil komme med hjem på besøg, nissen har en lille bog med, hvor det vil være hyggeligt, hvis I forældre vil skrive lidt om, hvad nissen måske har lavet af drillerier.

Vi laver ”Julemandens værksted” alle børn vil få mulighed for at lave en julegave. Derudover vil vi lave julepynt til ophæng i børnehaven og på vores juletræ.

Første torsdag i december holder vi julefrokost for børnene (kun en lille madpakke med denne dag).  Vi danser om juletræ, og måske er vi så heldig, at julemanden har tid til at kigge forbi og sige hej til en masse søde børn i Vejgaard Børnehave.

En dag i december holder vi julearrangement, hvor forældre og søskende er inviteret. Vi klipper julepynt og serveres, æbleskiver, saftevand og kaffe & te. Vi afslutter dagen med at gå på legepladsen, og se regnbuegruppen gå Lucia. Og inden vi siger tak for i dag, synger vi alle en fælles julesang. Vi har en aftale med plejehjemmet Lollandshus, hvor de ældste børn går Luciaoptog.