Grupper og daglig struktur

Vejgaard Børnehave er inddelt med 2 aldersopdelte grupper. For at tilgodese en rolig og stille start på dagen modtager vi efter kl. 8.00 børnene på deres egen stue, hvor de skal lege og lave aktiviteter frem til kl. 9.15, hvor vi spiser fælles formiddags mad. Vores kerneopgave er at skabe trivsel, udvikling og læring for det enkelte barn. Vi har fokus på den nære relation og arbejder ud fra principperne i ICDP med en anerkendende tilgang til børnene. Vi arbejder ud fra at fællesskabet har stor betydning for det enkelte barns identitet. Derfor er det vigtigt for os at ALLE børn føler sig, som en del af små og større sociale fællesskaber i et inkluderende, trygt og stimulerende læringsmiljø. Vi prioriterer at alle børn skal føle, at de er værdifulde ”jeg er ok som jeg er”. Alle børn skal føle sig set og hørt i fællesskabet. ”Her er plads til alle”

Vi vægter et fagligt arbejdsfællesskab, med engagement, stabilitet, åbenhed, glæde og humor. Med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan arbejder vi med at udvikle vores pædagogiske læringsmiljø både ude og inde.

Legegrupper

To gange om ugen laver vi legegruppe med børnene fra sin egen stue, hvor man forskellige steder i huset laver aktiviteter med gruppen frem til kl.11.00, hvor vi samles på stuerne og spiser frokost inden vi alle går ud på legepladsen.

Fordybelsesgrupper

De øvrige dage er der aldersopdelte aktiviteter med grupper af børn på tværs af huset. En pædagog/pædagog medhjælper går i fordybelsesgruppe med en mindre gruppe børn. Som udgangspunkt er der en pædagog til hver gruppe, afhængig af den aktuelle børnegruppe og dens størrelse. Der er både grupper på stuerne, (oppe på 1. salen), hvor vi har motorikrum og værksted, og på legepladsen. Vi arbejder med at få fordelt børnene og brugt de enkelte rum mere optimalt, så der skabes læringsmiljøer med plads til leg, fordybelse og færre forstyrrelser. Vi skriver på tavlen, hvem der har deltaget, og hvad vi har lavet, men da vi vælger at dette er mere spontan, og ud fra børnenes behov for leg og aktivitet, bruger vi ikke tavlen til fordeling af børn. Det vil fremgå på tavlen, hvis en gruppe børn tager på tur ud af huset.  Vi dokumenterer løbende de aktiviteter vi igangsætter med børnene eller ser i den spontane leg. Det kan fx ske gennem læringshistorier, praksis fortællinger eller billeder, som kan understøtte det vi skriver på tavlen om dagens aktiviteter til forældrene. Billeder bliver gemt i børnenes mapper, som de får med hjem inden overgangen til skole.