Vejgaard Børnehave er inddelt med 3 grupper, Stjerner, Måner og Solstråler. For at tilgodese en rolig og stille start på dagen, åbner vi på Stjernestuen, og efter kl. 8.00 på børnenes egen stue, hvor de kan lege og lave aktiviteter frem til kl. 8.45, hvor vi holder samling og spiser formiddags mad.
Vores kerneopgave er at skabe trivsel, udvikling og læring for det enkelte barn. Vi har fokus på den nære relation og arbejder ud fra principperne i ICDP med en anerkendende tilgang til børnene. Vi arbejder ud fra at fællesskabet har stor betydning for det enkelte barns identitet. Derfor er det vigtigt for os at ALLE børn føler sig, som en del af små og større sociale fællesskaber i et inkluderende, trygt og stimulerende læringsmiljø. Vi prioriterer at alle børn skal føle, at de er værdifulde ”jeg er ok som jeg er”. Alle børn skal føle sig set og hørt i fællesskabet. ”Her er plads til alle”
Vi vægter et fagligt arbejdsfællesskab, med engagement, stabilitet, åbenhed, glæde og humor. Med udgangspunkt i den pædagogiske læreplan arbejder vi med at udvikle vores pædagogiske læringsmiljø både ude og inde.
Kometgruppen er en indkøringsgruppe for de nye børn. De samles dagligt kl. 9.30 med det mål, at skabe tryghed i opstarten, være et dagligt fast holdepunkt, give børnene kendskab til husets og legepladsens muligheder, understøtte at børnene får jævnaldrende venner på tværs af husets stueopdeling, give børnene viden om regler og rutiner i huset, lære børnene hvilke legemuligheder der er på egen stue og forbereder børnene på aktiviteter for hele huset, f.eks. samling, maddag og Sct. Hans.
Regnbuegruppen er en gruppe for den ældste årgang. De samles mindst en formiddag ugentligt og laver aktiviteter målrettet børnenes alder, interesser og kompetencer.
Hver af ugens dage har et tema, som ligger til grund for de aktiviteter, vi laver. Mandag er krop og bevægelse, tirsdag er sprog og sprogforståelse, onsdag er det kreativitet, torsdag er det natur, udeliv og science og fredag er det fællesskab og gåture.
Der er både grupper på stuerne, oppe på 1. salen, hvor vi har motorikrum og værksted, og på legepladsen. Vi vægter at få fordelt børnene og brugt de enkelte rum, så alle oplever gode læringsmiljøer med plads til leg, fordybelse og få forstyrrelser.
Vi dokumenterer løbende de aktiviteter vi igangsætter med børnene eller ser i den spontane leg. Det kan fx ske gennem læringshistorier, praksis fortællinger og billeder, som understøtter det vi skriver på AULA og på tavlen, om dagens aktiviteter.
Billeder bliver gemt i børnenes mapper, som de får med hjem, når de slutter i børnehaven.